Een goede werkgever zijn: hoe doe je dat?


De droom voor iedere werkgever is een team vol hardwerkende, loyale en enthousiaste werknemers. Maar om dit voor elkaar te krijgen, moet je als werkgever natuurlijk zelf ook veel inzet tonen. We snappen als geen ander dat de taken als werkgever soms hoog oplopen, maar voor je werknemers zorgen zou hoog op je prioriteitenlijstje moeten staan. Benieuwd naar hoe je de beste werkgever kunt zijn voor je werknemers? Lees dan snel verder, volg de tips en wees voorbereid op een glansrijke carrière als de allerleukste en beste werkgever.

Een gelijke behandeling

De eerste stap naar goed werkgeverschap is snel gemaakt: zorg ervoor dat je iedereen op dezelfde manier behandelt. Dit klinkt simpel, maar kan soms lastig zijn. Die ene werknemer die net als een vriend voor je is, wil je natuurlijk meer aandacht geven dan iemand die maar een saaie bedoening is. Het is logisch dat je met de ene werknemer wat beter kan opschieten dan met de ander, zolang je maar geen personen voortrekt of achterstelt. Wanneer je dat namelijk doet, krijg je een scheve verhouding binnen het bedrijf. Dit wekt vaak ontevredenheid en onbegrip op, waardoor bepaalde werknemers zich niet meer op hun gemak voelen op de werkvloer. De werksfeer wordt hierdoor verslechterd en dit is het laatste wat je wilt voor je bedrijf. Om al die ellende te voorkomen, hoef je dus maar 1 ding te doen: een gelijke behandeling voor iedereen.

De baas zijn maar niet bazig zijn

Als werkgever moet je natuurlijk orde houden. In de meeste gevallen is hiërarchie hier wel bij nodig. Zorg alleen niet dat je hier volledig in doorslaat. Té is nooit goed, ook niet als het op dominantie aankomt. Dit kan zelfs averechts werken voor werknemers. Daarnaast wordt de werksfeer er ook niet beter op. Werknemers durven zich hierdoor minder open te stellen, wat alleen maar in je nadeel gaat werken. Een beetje dominantie is dus prima: je bent niet voor niets de werkgever. Zolang je maar niet overdrijft.

Zorg goed voor je personeel

‘’Elke dinsdag staat er een mand met vers fruit op tafel en elke woensdag gaan we samen sporten!’.’ Dat is nou eens een uitspraak waar veel werkgevers een voorbeeld aan kunnen nemen. Weinig moeite, maar een groot gebaar. Wist je dat er zelfs bedrijven zijn die een paar maanden per jaar een villa huren in een zonnig oord zodat hun personeel vanuit daar kan werken gedurende de wintermaanden? Als je dat soort dingen aanbiedt wordt het wel heel moeilijk voor je personeel om op of aanmerkingen te hebben.

 

Of de gebaren nou groot of klein zijn, het is belangrijk om te laten zien dat je om de gezondheid van je werknemers geeft. Voldoende zorg bieden aan je personeel zit in de kleinste dingen: van comfortabele stoelen tot rekening houden met hard geluid. Het zou wat zijn, dat je werkt met hard geluid en niet zorgt voor voldoende gehoorbescherming. Dan zitten je werknemers binnen de kortste keren aan een gehoorapparaat, en als je een beetje geluk hebt mag je die allernieuwste phonak p90 ook nog eens gaan betalen. Dan heb je binnen 1 klap minder geld en misschien zelfs minder werknemers. Slecht idee dus. Laat zien dat je om je werknemers geeft! Waardering geven is waardering krijgen: nog een stap dichter bij goed werkgeverschap.

Succes!

Hopelijk zullen deze tips jou helpen op weg naar goed werkgeverschap. We snappen dat het een zoektocht is naar het vinden van een juiste positie binnen het team. Vergeet daarom ook niet dat je nooit uitgeleerd bent en jezelf altijd door kunt ontwikkelen. Wij hebben er in ieder geval al het vertrouwen in. Succes.