
Een elektrisch wagenpark – meer dan alleen toekomstmuziek
Steeds meer bedrijven elektrificeren hun wagenpark. Dat doen ze deels in het kader van duurzaamheid, maar ook vanwege overheidsmaatregelen die elektrisch rijden voor bedrijven stimuleren. Bovendien staat er wetgeving op stapel die bedrijven zal verplichten om over te stappen op geëlektrificeerde auto’s. Wij gaan hier in op de toekomst van elektrische bedrijfsauto’s en behandelen daarbij de implicaties die toekomstige wet- en regelgeving kan hebben voor jouw bedrijf.
Van zero-emissie zones tot volledig elektrisch in 2035
Er zijn meerdere gemeentes in Nederland die zero emissiezones gaan invoeren op 1 januari 2025. Dit betekent dat alleen vrachtauto’s en bestelbussen met een emissie van nul deze zones mogen binnenrijden. In principe is het plan dat deze zero-emissiezones in het stadscentrum en eventueel aangrenzende wijken komen te liggen. Leveranciers met een diesel- of benzineauto mogen dan de binnenstad niet meer in om hun klanten – denk aan horeca en winkels – van producten te voorzien. Marktondernemers treft hetzelfde lot. Er zijn nog meer dingen die je moet weten over elektrisch rijden. Zo is er in Europa afgesproken dat er vanaf 2035 een eind komt aan verkoop van diesel- en benzineauto’s, maar Nederland is van plan om dit al in 2030 in te voeren. Voor je het weet is het zover.
Van bijtelling tot subsidies – stimulerende maatregelen
Er zijn een aantal regelingen waarmee de overheid overstappen op elektrische auto‘s stimuleert. Ten eerste is de bijtelling, hetgeen je extra betaalt als je privé met een bedrijfswagen rijdt, een stuk lager voor elektrische auto‘s, al zal dit na 2024 licht gaan stijgen. Een bijtellingspercentage is overigens 5 jaar geldig na het op naam zetten van een auto. Dat is nog niet alles: bedrijven betalen momenteel, net als particulieren, geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. Andere redenen om nu al voor een elektrisch wagenpark te kiezen zijn subsidies van de overheid, onder meer voor de aanleg van laadpalen en voor de aanschaf van een emissieloze bedrijfsauto.
Van actieradius tot laadpaal – beperkende factoren
Tegenover al die voordelen staan zeker ook wel wat nadelen. Ten eerste kun je niet simpelweg tanken met een elektrische auto en dan weer verder. Je moet de auto om de zoveel kilometer aan een laadpaal hangen. In huidige aanbod van bestelbusjes met een moderne lithium-ion accu heb je een actieradius die uiteenloopt van 275 km tot net boven de 420 km. Controleer hoeveel kilometer je bedrijfswagens per dag of per week rijden. Op basis daarvan kun je bepalen welke elektrische bedrijfswagens geschikt kunnen zijn voor jouw onderneming.
Voor het opladen heb je laadpalen nodig op je bedrijfsterrein. Zoals vermeld kun je hier subsidie voor krijgen, maar toch gaat dit in de papieren lopen. Laat je goed informeren over de hoeveelheid laadpalen die jij nodig hebt voor het aantal auto’s dat je hebt rondrijden. Houd vooral ook rekening met laadtijden. Het voordeel van de lithium-ion accu’s van elektrische auto’s is dat ze snel opladen en ook tussendoor kunnen worden opgeladen als de accu nog niet volledig leeg is. Het is dus mogelijk om de auto’s tijdens de lunchpauze even snel bij te laden.
Van bestelbus tot heftruck – overige transportmiddelen
Als je bedrijf actief is in de industriële branche of je een groot magazijn hebt, dan zul je waarschijnlijk ook andere voertuigen hebben die op fossiele brandstoffen rijden. Het is de overweging waard om meteen ook je heftruck op gas of diesel van de hand te doen en over te stappen op een elektrisch model met een li-ion accu.
Het elektrische wagenpark komt er hoe dan ook aan
Door de zero emissiezones en andere regelgeving gaan bedrijven er niet aan ontkomen: alle bedrijfswagens zullen in de toekomst elektrisch zijn. Door zowel nationale als internationale regelgeving ga je daar simpelweg niet aan ontkomen. Ga niet overhaast te werk met overstappen, maar wacht ook niet te lang: probeer zoveel mogelijk te profiteren van de kortings- en vrijstellingsregelingen van de overheid.