Wat is linkbuilding?


Linkbuilding is een veelgebruikte methode in digitale marketing om websites hoger in de zoekresultaten van Google te krijgen. Bij linkbuilding worden links op andere websites “gebouwd” die naar uw website verwijzen. Google ziet deze links, ook wel backlinks genoemd, als een soort aanbeveling voor uw website. Meer aanbevelingen zorgen ervoor dat Google uw website als relevant en waardevol ziet, waardoor u hoger in de zoekresultaten terecht komt. Uiteindelijk kan een goede linkbuilding strategie ervoor zorgen dat uw website meer bezoekers krijgt. Linkbuilding is zo’n zeer gespecialiseerde bezigheid binnen SEO dat eigenlijk alleen een ervaren linkbuilding specialist zoals Pingwin dat goed kan uitvoeren.

Werkt linkbuilding nog in 2021?

Van linkbuilding wordt vaak gezegd dat het verouderd en nutteloos is geworden, maar niets is minder waar, want feit is dat het ook in 2021 nog uitstekend werkt en nuttig is voor je SEO. In deze tijd is het misschien zelfs belangrijker dan ooit tevoren. Linkbuilding in het jaar 2021 wordt nog meer gebruikt dan verwacht. COVID-19 heeft online marketing en het online landschap nog belangrijker gemaakt dan ooit tevoren.

Je moet echter wel bijblijven met linkbuilding, want technieken die in 2010 werden gebruikt zullen nu, op die specifieke manier, niet of minder werken. Google heeft in de loop der jaren een aantal updates doorgevoerd en daar zult u rekening mee moeten houden als u wilt dat uw linkbuilding effectief is.

Domein autoriteit

Hoe scoort uw website in de Google ranking? Hoe invloedrijk is uw website? Dit heeft allemaal te maken met domein autoriteit, ontwikkeld door MOZ. Domein autoriteit is eigenlijk een getal dat aan uw website is gekoppeld. Uw website scoort op een schaal van 1 tot 100 op domein autoriteit. Google heeft zijn eigen meetinstrumenten en normen waaraan ze cijfers verbinden. Hoe dichter je bij de 100 zit, hoe hoger je website scoort qua domein autoriteit. Je moet domein autoriteit hebben om hoger te ranken in Google. Dit wordt ook wel SERP (Search Engine Ranking Position) genoemd. Wees voorzichtig, want de waarde van een domein is anders dan de waarde van een pagina of link, hierover later meer.

Hoe bepaalt Google mijn domein autoriteit?

Google heeft een heleboel criteria om de waarde van een website te bepalen. Er zijn echter enkele criteria die belangrijker zijn dan andere. Deze criteria zijn:

  • Zorg ervoor dat uw domein geoptimaliseerd is voor zoekmachines.
  • Zorg voor een goede navigatiestructuur. Websites worden geïndexeerd door bots en crawlers van bijvoorbeeld Google. Hoe beter de navigatiestructuur, hoe hoger de domein autoriteit.
  • Zorg ervoor dat uw website technisch in orde is! Controleer uw website en verwijder of vervang dode en slechte links.
  • Controleer uw website regelmatig!
  • Links naar uw website verhogen uw domein autoriteit. Google ziet uw website als relevant en interessant en wil dit belonen.

Er zijn veel tools om de domein autoriteit van een website te controleren. Wij raden echter wel aan om zoveel mogelijk dezelfde tool te gebruiken. Elke tool heeft zijn eigen criteria en waarde. Doe je dat niet, dan ben je appels met peren aan het vergelijken. Enkele tools om je domein autoriteit te controleren zijn:

  • Semrush
  • Moz
  • Majestic
  • Ahrefs

Het is echter niet altijd duidelijk wat Google gebruikt om de waarde van een website te bepalen en waarom een score hoger of lager is. Het zegt niet altijd alles over de vindbaarheid en kwaliteit van de content op uw website.

Hoe verbetert u uw online zichtbaarheid?

De pagina autoriteit vs. link autoriteit

In de paragraaf over domein autoriteit hebben we het al gehad over pagina autoriteit en link autoriteit. Deze worden ook beoordeeld door Google en geschaald van 0 tot 100. Echter, pagina- en link-autoriteit betekenen niet hetzelfde als domein autoriteit. Page authority betekent dat het gaat om de waarde van die ene pagina. Google indexeert ook specifieke pagina’s.

Link autoriteit (ook wel linkwaarde genoemd) is de waarde die een link heeft en die de link krijgt van de pagina waar de link staat. Links kunnen dus de waarde van andere websites naar uw website halen.

Wat zijn backlinks?

In principe zijn backlinks de links die van de ene website naar de andere verwijzen. Een bekend voorbeeld is een online nieuwsartikel, dat een verwijzing (backlink) bevat naar de nieuwsbron. Backlinks zijn dus externe links, aangezien deze links naar een andere website verwijzen. Er zijn ook interne links, deze verwijzen naar een andere pagina op dezelfde website. Een voorbeeld hiervan zijn de links die Wikipedia gebruikt om naar een andere uitleg te verwijzen.

De externe links vormen het linkprofiel. Dit linkprofiel is afhankelijk van verschillende factoren, maar vooral van de verhouding tussen dofollow en nofollow links en de ankerteksten.

Wat is het verschil tussen nofollow en dofollow?

De standaardvorm van een hyperlink is dofollow. In het kort betekent dit dat een dofollow link een bepaalde waarde doorgeeft aan Google. Een nofollow link daarentegen geeft geen waarde door. De bots die uw website bezoeken zullen de nofollow link herkennen en niet volgen naar de webpagina waar de link naar verwijst.

Wat is een ankertekst?

Een ankertekst is een waardevolle toevoeging tijdens het link building proces. Het is een aanklikbare tekst, een hyperlink, die een interne of externe link kan bevatten. Goede ankerteksten zijn erg belangrijk voor de online vindbaarheid van uw website. Maar wat is nu precies een goede ankertekst? Het is vooral belangrijk dat de ankertekst duidelijke taal bevat. Een voorbeeld van een onduidelijke ankertekst is “klik hier”. De bezoeker van uw website weet dan niet waar hij of zij naar toe wordt geleid. Ook geeft een onduidelijke anchor tekst geen informatie door aan Google.

Voorbeelden van goede en duidelijke ankerteksten zijn de volgende:

Branded anchortekst

De tekst in de link verwijst naar de naam van het bedrijf, merk of persoon.

URL ankertekst

Dit is een ankertekst met de volledige url waar je naar toe wilt linken. Dit wordt vaak gebruikt voor links.

Exacte overeenkomst anchortext

Dit is de ankertekst waarbij de ankertekst gelijk is aan het zoekwoord dat je in je tekst gebruikt.

Alle hierboven genoemde ankerteksten kunnen gebruikt worden als ankertekst, maar je moet wel oppassen wat je wanneer gebruikt. Het is nogal vreemd als je een heel artikel aan het lezen bent en je komt ineens een URL anchor tekst tegen. Let dus goed op waar en wanneer je welke anchor tekst gebruikt.

Redenen om te beginnen met linkbuilding

Er zijn veel ranking factoren die uw website omhoog kunnen brengen in Google. Backlinko heeft er 200 op een rij gezet. Maar linkbuilding is nog steeds een van de belangrijkste ranking factoren. Het kan zijn dat je nog niet helemaal overtuigd bent waarom je linkbuilding nodig hebt voor je bedrijf. Hier zijn 3 redenen om je te overtuigen om zo snel mogelijk te beginnen met linkbuilding!

  1. U heeft een nieuwe pagina online die een actueel onderwerp bevat, daarom wilt u zoveel mogelijk verkeer ontvangen op deze webpagina.
  2. Link building kan u helpen om deze specifieke pagina hoger in Google te krijgen. Zie snel resultaten. Afhankelijk van hoeveel backlinks er geplaatst worden, kun je binnen een week of twee al resultaat zien.
  3. Het opzetten van een linkbuilding strategie is ook goed voor het creëren van meer naamsbekendheid.

Manieren en trucs van linkbuilding?

Er zijn veel technieken voor linkbuilding en om sterke backlinks te verzilveren. Vroeger gebruikte men vooral 3 manieren: outreach, broken linkbuilding en gastbloggen, we zullen ze verder op de pagina toelichten. Tegenwoordig zie je vooral links op de website met een partnerpagina (vrienden, links of iets dergelijks kan ook) of links ingebed in een blog.

Outreach

U staat lager dan uw concurrenten in Google en natuurlijk wilt u dit verbeteren en klimmen op de Google ranking ladder. U heeft van mensen om u heen gehoord dat links naar uw website goed helpen. U moet er zoveel mogelijk hebben, maar waar ligt de balans tussen kwantiteit en kwaliteit?

Pingwin raadt aan om altijd voor kwaliteit te gaan, omdat kwaliteitslinks altijd meer waard zijn. Denk er maar eens over na: je hebt een website over motorkleding en je bent op zoek naar links zoals ze zeggen. Er zijn links van andere motorkleding gerelateerde websites, wat kwaliteit betekent, maar er zijn ook links van een winkel die gespecialiseerd is in vaatwassers. Je kunt al raden dat dit geen kwalitatieve link is en dat is wat Google ziet. Google ziet dat als inferieure kwaliteit, omdat de mensen van de gespecialiseerde vaatwasser website naar een website over motorkleding worden gestuurd. Dat is niet goed en Google gaat je daar natuurlijk niet 100% voor belonen.