Waarom draaien veel grote webshops verlies?


De ene na de andere winkel sluit en in de stad zie je lege winkelpanden. De komst van webshops lijken de echte ‘offline’ winkels de kop hebben omgedraaid. Voor 23:59 uur besteld, morgen alweer thuis. Met een druk op de knop heb jij zo je nieuwe sneakers thuis en daar hoef je de deur niet voor uit. Toch hebben de webshops het ook niet altijd even makkelijk.

Voorheen was het toetreden tot de online winkel markt gemakkelijk. Een website maak je voor niet veel geld aan. Je zorgt dat iemand je site bouwt en je plaatst de foto’s van de producten die je verkoopt op de site. Alleen door de hoeveelheid websites die er zijn, verwachten websitebezoekers steeds meer van sites. Ze zullen de beste eruit kiezen en van alleen de beste sites wordt wat gekocht. Een goede web developer kan dan handig zijn.

Investeer in webcare en service is een must

Naast het design zijn mensen ook steeds kritischer op de service van webwinkels. ‘’Het is altijd iets met een plaatje, iets met een prijsje en iets met een knopje. En daar zit precies het probleem. Dat plaatje is iets wat je zelf niet bedacht hebt. Dat knopje moet het gewoon doen. Dus uiteindelijk blijft er maar één ding over waarmee je je kan onderscheiden en dat is het prijsje.” vertelde Pieter Zwart, eigenaar van de succesvolle webshop Coolblue. De prijzen blijven verlagen, is een race to the bottom dus jij moet iets anders kunnen aanbieden. De customer journey moet goed en compleet zijn.

Grote webwinkels komen met veelbelovende servicevoorwaarden om te zorgen dat jij wat bij die online markt koopt. ‘Binnen 30 dagen retourneren’ staat er groots bij Zalando . Winkels krijgen de meest bizarre dingen geretourneerd. Gedragen, gebruikt of helemaal kapot. Vervolgens moet je als bedrijf deze spullen en kleren weggooien of kun je het alleen nog met korting verkopen. Doordat grote webshops zulke goede services hebben, moeten ze daar ook meer mensen voor inhuren. Hierdoor kun je verlies draaien.

Vergelijkingssites

De prijs van een product is een grote factor voor consumenten wanneer ze iets kopen. Door vergelijkingssites als bigshopper en beslist kunnen de consumenten goed zien waar hun product het goedkoopst is. Ook dit is killing voor de winst van de webshops, want al jij niet de beste prijs hebt…