PlayStation Stars: het loyaliteitsprogramma van PlayStation
Gaming-gigant PlayStation heeft onlangs aangekondigd dat ze met een loyaliteitsprogramma op de proppen zullen komen, wat natuurlijk door heel wat lof werd onthaald door fans van het merk.
Het programma zal “PlayStation Stars” heten en zal normaal gezien later dit jaar nog uitgerold worden voor gebruikers van de PlayStation 4 en 5.
Als je ook maar ietwat bekend bent met de wereld van videogames, dan heb je ongetwijfeld al eens gehoord van PlayStation, één van de meest bekende en populairste videogameconsoleproducenten ter wereld.
In dit artikel leggen we je uit wat je precies kan verwachten van PlayStation Stars, vergelijken we het met enkele andere loyaliteitsprogramma’s, en kijken dan eens wat de impact ervan zal zijn op de gaming sector en op de rol van PlayStation erin.
Wat is PlayStation Stars precies?
PlayStation Stars is een gratis nieuw loyaliteitsprogramma waarbij gebruikers van de nieuwste Sony PlayStation consoles (de PlayStation 4 en 5) punten kunnen verzamelen op allerlei manieren.
Het achterliggende idee is dat gamers beloningen kunnen verdienen door simpelweg games te spelen, toernooien te winnen, en nog wat andere opties.
Om te beginnen zijn er maandelijkse ‘Check In’-campagnes, waarbij je punten kan verdienen gewoon door een game op je console van PlayStation te spelen. Vrij eenvoudig, en elke speler kan hier dus wellicht gebruik van maken.
Andere manieren zijn bepaalde ‘achievements’ halen, zoals een bepaalde trofee in een game verdienen, de eerste speler in jouw tijdzone zijn die een bepaalde game op een bepaalde moeilijkheidsgraad kan uitspelen, enzovoort.
Hier kan Sony echt creatief in gaan, en trouwe spelers op allerlei manieren belonen.
Met deze loyaliteitspunten kan je dan naar de PlayStation Store trekken, en daar kan je ze inwisselen voor andere games, in-game items, enzovoort.
Sony pakt ook uit met het aanbieden van ‘digitale verzamelitems’, die je kan kopen/verdienen met dit programma.
Het bedrijf beschrijft deze items als een ‘digitale representatie van de dingen die PlayStation-fans aantrekken, zoals beeldjes van geliefde en iconische karakters en andere vormen van entertainment, maar ook gekoesterde apparaten die voortbouwen op Sony’s geschiedenis van innovatie’.
Als dit je bekend in de oren klinkt en je dit meteen met NFTs (Non-Fungible Tokens) vergelijkt, heb je wellicht een punt, maar Sony benadrukt nogal sterk dat dit zeker geen NFTs zijn, en dat het bedrijf geen gebruik maakt van blockchain-technologie.
Kortom, deze ‘digitale verzamelitems’ volgen min of meer hetzelfde concept als NFTs, maar zijn niet gebaseerd op de revolutionaire en betrouwbare technologie waardoor NFTs echt kunnen werken en meer worden dan gewoon maar bits.
Ook niet onbelangrijk: abonnees van de betaalde dienst PlayStation Plus krijgen tevens punten voor het aankopen van bepaalde games, en ook voor hun DLC (Downloadable Content).
Als PlayStation Stars mooie beloningen uitdeelt en echt een prima systeem blijkt te zijn, is dat natuurlijk een uitstekende manier om spelers te overtuigen om zich in te schrijven voor deze abonnementsdienst en kan het Sony een mooie boost in hun inkomen opleveren.
Je kan dit vergelijken met…
PlayStation Stars is dus in feite een vrij simpel loyaliteitsprogramma, waarbij spelers beloond worden met punten als ze veel spelen of een goede klant zijn. Die punten kunnen worden ingewisseld voor fysieke goederen of digitale zaken.
Concurrent Microsoft heeft een zeer vergelijkbaar programma genaamd Microsoft Rewards, waarbij spelers van de Xbox Series X, S-consoles en Microsoft apps ook punten kunnen verdienen.
En laten we niet vergeten dat Nintendo, wellicht het meest ervaren videogamebedrijf op de markt vandaag de dag, al decennia geleden een vergelijkbaar systeem had, nog voor alles digitaal was.
Bijvoorbeeld bij aankoop van exclusieve videogames voor hun Gamecube console of bij de Nintendo DS kreeg je een bepaalde kaart met een code erop. Die code kon je dan ingeven op de website van Nintendo, en er werden een bepaald aantal punten toegeschreven aan je saldo.
Dat saldo kon je dan gebruiken om videogames, posters en andere videogame-merchandise te kopen.
Ook de iGamingsector (online gokken) zet zeer sterk in op loyaliteitsprogramma’s en allerlei soorten promoties, want de competitie is hier moordend, en vaak selecteren mogelijke spelers waar ze gaan gokken op basis van de beste online casino bonus.
Naast de (video)gamingmarkt kan je in feite ook zien dat loyaliteitsprogramma’s in bijna alle sectoren een gigantisch succes zijn. Denk bijvoorbeeld aan een simpele spaarkaart bij de lokale supermarkt of een broodjeszaak, of een datingsite die vaste klanten een extra maand op hun abonnement geeft.
Conclusie
PlayStation Stars is een mooi initiatief dat wellicht zeer welkom zal zijn bij PlayStation-fans. Ze verdienen immers punten door gewoon te doen wat ze altijd al doen, en wie houdt er nu niet van een gratis bonus?
Maar zal het de gaming markt stevig door elkaar schudden?
Niet echt, het is een leuk programma maar voert in feite niets nieuws in en zal over het algemeen op zijn best een marginale waarde toevoegen voor PlayStation Spelers – tenzij Sony echt alles uit de kast haalt en veel punten uitdeelt en waardevolle beloningen aanbiedt.
Indien ze volop hadden ingezet op NFTs of andere echt vernieuwende zaken, dan zou PlayStation zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, maar zoals het er momenteel naar uitziet, bieden ze niets dat spelers van Nintendo twintig jaar geleden al hadden.
PlayStation Stars lanceert later dit jaar nog voor gebruikers van de PS4 en PS5. Het lijkt een loyaliteitsprogramma van dertien in een dozijn te zijn: leuk om te hebben, maar verwacht er niet te veel van.