
Jaren later is LEGO nog steeds favoriet
De Deense speelgoedfabrikant LEGO domineert al sinds jaar en dag de speelgoedmarkt. Met de modulaire bouwsteentjes waarmee je alles kunt maken wat je maar kunt bedenken, heeft het bedrijf goud in handen. De populariteit van LEGO is dan ook nog steeds niet afgenomen. Door zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden weet LEGO relevant te blijven en precies in te spelen op de vraag van generaties. Dit geldt ook voor de populariteit van het speelgoed onder jonge kinderen vandaag de dag.
Slimme samenwerkingen
Wat LEGO als één van de beste kan, is het aangaan van slimme samenwerkingen. Disney, Nintendo, noem het maar op – allemaal hebben ze hun hoofdpersonen vereeuwigd in LEGO-figuren. En de doelgroep van LEGO beperkt zich echt niet tot enkel jonge kinderen. Het speelgoed is geliefd en gewild bij alle leeftijden, en hier speelt de speelgoedfabrikant dan ook slim op in.
Door te kijken naar welke filmreeksen of games populair zijn onder bepaalde leeftijdsgroepen, kan LEGO feilloos inspelen op de vraag naar merchandise. LEGO Star Wars of LEGO Harry Potter zijn hier bijvoorbeeld goede voorbeelden van. Deze filmreeksen draaien om helden waar je je als liefhebber aan gaat binden. Het hebben van een LEGO-set met precies deze helden wordt dan ook een verzamelitem. Bovendien zijn deze samenwerkingen wederkerig; niet alleen LEGO profiteert van het succes van de filmreeksen, ook de producenten van de films hebben baat bij een stevige fanbase die aangewakkerd wordt door LEGO-figuren.
Voor alle leeftijden
De eerder genoemde samenwerkingen richten zich op tieners, jongvolwassenen en volwassenen maar ook voor de jongere generaties zijn er LEGO-sets gebaseerd op favoriete films en series, en zelfs andersom! Inmiddels staat Netflix vol met series die gebaseerd zijn op je favoriete LEGO-figuren. LEGO Ninjago kent bijvoorbeeld een serie en zelfs meerdere films. Op die manier brengt de Deense speelgoedfabrikant producten tot leven. Omdat spannende series en films het vooral in de categorie schoolgaande kinderen goed doen, zijn de sets die zich op deze leeftijd richten dan ook veelal de basis voor LEGO’s eigen televisieproducties.
Zelfs voor de allerkleinsten heeft LEGO een succesvol concept: LEGO DUPLO. In feite is het principe achter DUPLO hetzelfde als dat achter LEGO; wij leveren de bouwstenen en jij gebruikt je fantasie. In het geval van LEGO DUPLO zijn de bouwstenen een stuk groter dan de kleine LEGO-steentjes en zijn de sets vooral gericht op leren en ontwikkelen. Op die manier kan LEGO zich dus ook tot baby- en peuterspeelgoed rekenen.
Je eigen LEGO-verzameling uitbreiden
Ben je ook een liefhebber van LEGO? Welkom bij de club. Je kent waarschijnlijk het gevoel van het uitpakken van een nieuwe LEGO-set en weet daarom dat een nieuwe set toevoegen aan je collectie af en toe noodzakelijk is. Gelukkig kun je vrijwel alle LEGO-sets inmiddels online kopen. Kijk bijvoorbeeld eens op de website Top 1 Toys, één van de grootste LEGO-speelgoedwinkels van Nederland.