Is met de fiets op vakantie gaan echt goedkoper?


Ben je op zoek naar manieren om maandelijks wat geld over te houden? Of kom je eigenlijk niet uit, en kun je niet anders dan bezuinigen? Wat vaker op de fiets stappen, en wat minder vaak in de auto kan je een heel eind de goede richting op helpen.

De fiets is altijd goedkoper

Hoe je het ook wendt of keert, een fiets is altijd goedkoper dan een auto. Dat geldt niet alleen voor de situatie waarin je ze zelf aan moet schaffen, ook als je kiest voor een auto van de zaak is deze een stuk duurder dan een fiets van de zaak.

Koop je zelf een fiets, dan is het overduidelijk dat deze goedkoper is dan een auto. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe fiets is 1100 euro, maar dit is een wat vertekend beeld. Veel van de verkochte fietsen zijn tegenwoordig dure racefietsen of elektrische fietsen. De aanschafprijs hiervan ligt vaak richting de 2000 euro of hoger. Een normale stadsfiets heb je al voor veel minder geld, voor een paar honderd euro ben je klaar.

De aanschafprijs van een auto ligt vele malen hoger. Koop je een auto nieuw, dan geef je gemiddeld ruim 32.000 euro uit. Natuurlijk heb je de mogelijkheid om een tweedehandsauto te kopen, dat scheelt aanzienlijk, maar ook bij fietsen is deze mogelijkheid aanwezig. Hoe je het ook bekijkt, een auto is dus flink duurder.

Dat geldt niet alleen bij de aankoop. Waar een fiets na aankoop gratis rijdt, al is er af en toe wat onderhoud nodig, gaat een auto pas bewegen als je er een brandstof in gooit. Hierop kun je overigens weer besparen door voor een elektrisch model te kiezen, al is de aanschafprijs hiervan weer hoger.

Nog goedkoper als je een fiets kunt leasen

Een fiets is dus goedkoper als je hem zelf koopt. Maar ook als je een fiets leaset via je werkgever ben je vele malen goedkoper uit dan wanneer je kiest voor een auto. De regeling wat betreft een fiets van de zaak is compleet veranderd, zodat deze simpeler en aantrekkelijker is geworden.

 

In de basis werkt hij hetzelfde als bij een auto van de zaak: een deel van de aanschafprijs (in het geval van een fiets is dit 7%) wordt opgeteld bij je brutosalaris. Op deze manier betaal je er belasting over. Wetende dat de aankoopprijs van een fiets gemiddeld 1100 euro is, en die van een auto vele malen hoger, zie je wel aankomen dat je met een fiets vele malen voordeliger uit zal zijn.

 

Ook een e bike lease 2020 is op deze manier erg aantrekkelijk. Waar fietsen voor veel mensen die op meer dan 7,5 kilometer van hun werk wonen vaak niet meer als aantrekkelijk wordt gezien, kan een e bike dat veranderen. Je gaat op zo’n elektrische fiets tenslotte niet alleen sneller, je hoeft ook minder moeite te doen. Ook een e bike kun je via de nieuwe regeling voor een paar euro per maand leasen via je werk.