Zo veel uur slaap heb jij nodig!


Als je niet genoeg slaapt, heb je daar vaak al snel last van. Het kan leiden tot concentratieverlies en een algemeen lamlendig gevoel. Het is dus belangrijk om voldoende slaap te krijgen. Maar hoeveel slaap heb je eigenlijk nodig?

Acht uur slaap, of toch niet?

De stelregel is al heel lang dat een volwassene 8 uur slaap per dag nodig heeft. Kom je daar niet aan, dan voelen veel mensen zich dan ook al snel moe, maar het kan zijn dat dit ‘tussen de oren zit’, simpelweg omdat niet iedereen hetzelfde is en 8 uur dus een richtlijn is, die niet voor iedereen werkt.

Sowieso hebben jongere volwassene (twintigers bijvoorbeeld) meer slaap nodig dan ouderen. Dit kan te maken hebben met de activiteit overdag, maar naarmate je ouder wordt, neemt het aantal uren slaap dat je nodig hebt, af. Daarom ligt het gemiddelde op 7 tot 9 uur voor volwassenen tot 65 jaar, en daarboven is het 7 tot 8 uur.

Toch werkt ook deze verdeling niet voor iedereen. Zo’n 65% van de volwassenen slaapt gemiddeld 7 tot 8 uur per dag. Zo’n 8% kan toe met 6 uur per nacht, en 2% van de volwassenen heeft standaard 10 uur slaap per dag nodig. Staar je dus niet teveel blind op de gemiddelden en bepaal vooral wat voor jou werkt!

Moeilijk in slaap komen?

Je kent het gevoel vast wel, de periodes dat je minder makkelijk in slaap komt. Dat kan komen door stress, doordat je teveel nadenkt of door tal van andere redenen. In principe is het niets om je zorgen om te maken, je kunt wel enige tijd met iets minder slaap toe. Er zijn gelukkig steeds meer (natuurlijke) middelen die je kunnen helpen ontspannen en daardoor makkelijker in slaap laten vallen. Zo helpt kamillethee slapen, maar kun je ook andere supplementen nemen, die vaak op basis van kruiden werken. Bij Wellvita vind je naast supplementen om beter te slapen ook andere supplementen die onder andere meer energie geven, mocht je dat overdag nodig hebben na een zware nacht bijvoorbeeld. 

Ontspanning

Lekker slapen lukt dus een stuk beter als je ontspannen bent. Probeer je hoofd dan ook zo leeg mogelijk te maken, hoe moeilijk dat soms ook lijkt. Ontspanningsoefeningen kunnen je hierbij helpen, maar ook een lekker bad met een ontspannende badschuim. Kijk vooral wat voor jou werkt, en slaap lekker!