Hoe maak je een betrouwbare en geloofwaardige website
Een website is een hele goede manier om een grote groep mensen te bereiken en daarom is het belangrijk dat deze altijd betrouwbaar en geloofwaardig is. Wanneer je website dit niet is, heeft het namelijk helemaal geen zin om zo’n groot publiek te bereiken. Denk zelf maar, zou jij iets kopen bij een website die je niet volledig vertrouwd? Nee toch? Gelukkig is het heel gemakkelijk om een betrouwbare en geloofwaardige website te maken, op deze pagina kun je een aantal handige tips vinden.
Klantenservice
Een van de kenmerken van een betrouwbare website is een klantenservice die goed bereikbaar is. Wanneer je als klant weet dat je 24 uur per dag en 7 dagen in de week terecht kunt met vragen, opmerkingen en klachten, geeft dat een veilig gevoel. Bijvoorbeeld 888 online casino is een vertrouwde site, waarbij spelers contact kunnen opnemen via de live chat, via Twitter of e-mail.
Ben je niet in staat om een klantenservice op te zetten? Zorg er dan voor dat je in ieder geval een sectie met veelgestelde vragen hebt. Zo hebben de bezoekers van je website in ieder geval een plek waar ze terecht kunnen met vragen over je website. Houd er daarbij rekening mee dat een klantenservice betrouwbaarder is dan een sectie met veelgestelde vragen, omdat je bezoekers liever met een persoon dan met een robot praten.
Klantbeoordelingen
Wanneer je producten of diensten aanbiedt op je website, kan je de geloofwaardigheid van je website vergroten door klantbeoordelingen aan te bieden. Andere bezoekers van je website kunnen op die manier zien dat anderen je producten of diensten hebben gekocht én gewaardeerd. Zij worden dan sneller overtuigd om je product of dienst ook te kopen.
Voor deze optie zou je kunnen samenwerken met een extern bedrijf. Zo weten bezoekers zeker dat je de beoordelingen niet zelf hebt geschreven. Zorg er ook voor dat de bezoekers de kans hebben om een uitgebreide beoordeling achter te laten. Een systeem waarbij ze alleen een aantal sterren moeten geven is minder betrouwbaar dan een systeem waarbij ze ook de mogelijkheid hebben om een geschreven beoordeling achter te laten. Hoe vollediger de beoordeling, hoe betrouwbaarder deze zal zijn.
Het is ook een optie om een uitgebreide pagina met eerdere projecten te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een website over keuken hebt, kun je een pagina maken met keukens die je hebt geplaatst. Zo kunnen bezoekers van je website meteen zien hoe je werk eruit ziet en het geeft ze vertrouwen dat je doet wat je doet.
Design
Een website die er goed en professioneel uitziet, wordt door meer mensen als betrouwbaar gezien. Laat dus altijd aan je bezoekers zien dat je de moeite hebt genomen om een mooi uitziende website te maken. Dit toont namelijk aan dat je hebt nagedacht over je website, wat bij de bezoekers voor vertrouwen zorgt. Wanneer je zelf niet zo goed bent op dit gebied, is het altijd aan te raden om daarvoor een professional in te schakelen. Op die manier voorkom je dat je zelf de plank volledig mis slaat.
Houd hierbij ook rekening met de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het moet voor bezoekers gemakkelijk zijn om door de website te navigeren, zonder dat ze daarbij tegen veel problemen en onduidelijkheden aanlopen. Dat zorgt er niet alleen voor dat bezoekers jouw website meer betrouwbaar vinden, maar ook dat ze langer zullen blijven.
Informatie over je bedrijf
Het is niet iets waar veel mensen meteen naar zullen zoeken als ze een website bezoeken, maar het is voor de betrouwbaarheid wel heel belangrijk dat je altijd de juiste informatie over je bedrijf op je website hebt staan. Denk daarbij aan het adres en telefoonnummer, maar ook het KVK-nummer. Zo weten bezoekers zeker dat je bedrijf echt bestaat, wat je website heel geloofwaardig maakt.
Daarbij is het ook handig om specifieke informatie over je product of dienst op je website te vermelden. Wanneer je bijvoorbeeld je diensten als grafisch ontwerper aanbiedt, is het heel slim om een verhaaltje over je eerdere werk en opleidingen te plaatsen. Mensen kunnen dan zien dat jij je werk heel serieus neemt en ook voldoende ervaring hebt. Bij de verkoop van producten kun je er juist voor kiezen om deze wat beter toe te lichten. Een website over lampen kan bijvoorbeeld worden aangevuld door een blog waarin wordt uitgelegd hoe je lampen het beste in je huis kunt plaatsen om sfeer te creëren.