De ontdekking van het wiel: alles over de geschiedenis
Je hoeft het wiel natuurlijk niet opnieuw uit te vinden, maar soms zijn we erg nieuwsgierig waar iets vandaan komt! In deze blog vertellen we je alles over de ontdekking van het wiel. Want vandaag de dag lijkt alles wel op wieltjes te lopen! Van je auto, tot de fiets. Tot rollators en tot de wieltjes van je koffer. We doken voor jou in dit onderwerp!
3500 v. Chr.
Je kunt je het natuurlijk wel voorstellen, maar het wiel is voor de mensheid een ontzettend belangrijke uitvinding geweest. Niet alleen voor transport, maar ook voor de industrie. Denk maar aan het tandwiel en de watermolen. Toch was dit niet het oorspronkelijke doel van de uitvinding. De eerste keer is namelijk gebruikt rond 3500 voor Christus. Het was een ronde schijf die verbonden was aan een wielas voor de aandrijving. Het werd gebruik om potten te bakken.
1600 v. Chr.
Maar rond 1600 voor Christus waren het de Egyptenaren, die overigens de piramides zónder gebruik van wielen bouwden, met het eerste wiel met spaken. Door deze spaken werd het wiel in vieren gedeeld en was het steviger dan een aantal wielpogingen die hiervoor werden gemaakt. Zo’n 200 jaar later werd die model ‘populair’ in Europa.
1800 n. Chr.
Toch had het wiel nog ontzettend lang nodig om uiteindelijk bij ons als auto velgen online verkocht te worden. Rond 1800 n. Chr. Kwam namelijk de eerste rubberen banden in beeld. Dit materiaal was goedkoper en ging langer mee dan wielen van hout. Ze waren ook beter te repareren. De banden die wij vandaag de dag kennen, worden nog steeds gebruikt. Bijvoorbeeld bij heftrucks.
1850 n. Chr.
Maar wie heeft van écht het wiel uitgevonden? Het was Robert W. Thomson die de luchtband uitvond. Hij was 23 jaar toen hij patent voor deze uitvinding aanvroeg. Daarmee ging natuurlijk een wereld open voor heel veel mensen. Alleen al reizen met een paard en wagen werd meer comfortabel. Maar ook auto’s werden steeds populairder.
Vervolgens is het wiel keer op keer uitgevonden. Breder, langer, dunner, dikker, meer profiel of juist minder profiel. Heel veel bandenmerken gingen ermee aan de haal. Maar het waren de gebroeders Michelin die in 1895 de eerste echt betrouwbare banden voor auto’s wisten te maken. En bijna 125 jaar later zijn zij nog steeds beter met de perfecte band te maken.
Anno 2019
Zo zijn veel automerken de afgelopen tientallen jaren vooral bezig geweest met het ontwikkelen van nieuwe profielsoorten. Zoals bijvoorbeeld zomer- en winterbanden. Ook in de toekomst zullen ze hier druk mee bezig blijven.