5 Belangrijkste pijlers voor een professionele uitstraling van een bedrijf


Iedereen kan een eigen bedrijf beginnen. Je hoeft eigenlijk alleen een naam te bedenken en je kunt je bij de Kamer van Koophandel zo inschrijven. Wil je echter serieus aan de slag met je bedrijf, dan is het belangrijk dat het er niet uitziet alsof je bezig bent met een (uit de hand gelopen) hobby. Ook al is het dat misschien wel! Nee, voor jouw bedrijf wil je een professionele uitstraling, zodat klanten het gevoel hebben dat je goed bent in wat je doet. Maar hoe doe je dat? Hier vind je de 5 belangrijkste pijlers voor een professionele uitstraling.

Logo

Alles rondom je uitstraling valt of staat met je logo. Welk bedrijf zonder logo neem jij zelf serieus? En ook logo’s die zelf ontworpen lijken te zijn in paint, Word of Powerpoint tonen weinig professionaliteit. Ben je zelf geen (grafisch) designer, laat het dan aan een professional over om je logo te ontwerpen. En daarbij is jouw mening en idee nog steeds het belangrijkste.

Huisstijl

Heb je een logo, investeer dan ook direct in een huisstijl. Dat gaat om kleurgebruik, lettertype, maar ook over een ‘tone of voice’ van je bedrijf. Dit komt, als het goed is, overal in terug. Van je e-mail met handtekening, tot aan briefpapier en facturen, tot aan je website. Door elementen te gebruiken die overal herkenbaar zijn, laat je zien dat je serieus bezig bent en ben je herkenbaar!

Website

Voor het ontwerpen en inrichten van je website geldt ook: als je hier zelf niet zo goed in bent, laat het dan over aan een professional.

Sowieso geldt dat je, als serieus ondernemer, je je het best kunt omringen met de beste professionals op hun vakgebied. Daardoor laat je zien dat je je bedrijf serieus neemt en er ook geld in durft te steken, waardoor je professioneel overkomt.

Terug naar de website. Een haastig in elkaar geknutselde website komt je uitstraling niet ten goede. Laat dus professionele foto’s maken en laat een tekstschrijver je teksten schrijven of in ieder geval controleren. Heb je veel tijd en een beetje kennis, dan kom je daarmee al een heel eind om bijvoorbeeld in WordPress een mooie, aansprekende website te bouwen. Wil je daar geen tijd in steken of ligt het je gewoon niet, laat dit dan ook doen. En neem dan alleen genoegen met een resultaat waar jij zelf echt blij van wordt. Een herkenbare huisstijl helpt hier trouwens ontzettend bij!

Drukwerk

Drukwerk is hopeloos ouderwets? Dat kan wel zijn, maar er zijn nog steeds veel mensen die geloven in een echt visitekaartje, en soms wil je misschien wel een brief of factuur sturen namens je bedrijf. Het komt dan wel zo professioneel over als je voorbedrukt papier hebt, of mooie visitekaartjes. Moeilijk is dit al lang niet meer, als je een logo en huisstijl hebt, ontwerp je die gemakkelijk zelf. Vervolgens bestel je je drukwerk online en krijg je het zo thuisgestuurd.

Kom afspraken na

Bovenstaande zaken hebben vooral betrekking op het eerste contact. Maar je wilt natuurlijk graag dat klanten ook blijven of terugkomen. En dan kunnen alle randvoorwaarden nog zo goed zijn, als jij zelf laks bent, komt dat de uitstraling van je bedrijf niet ten goede. Zorg dus dat je afspraken nakomt, ben open en transparant en luister naar je klant. Zorg er daarbij voor dat als je een klant spreekt, of een afspraak met hem hebt, je professioneel overkomt. Van taalgebruik tot je kleding, het hoeft niet heel formeel maar zorg dat het in ieder geval allemaal netjes verzorgd is. Dat wordt nog steeds gewaardeerd!