Koppelsensor in een elektrische fiets: Soorten, Installatie en Vervanging


De koppelsensor is een cruciaal onderdeel van een elektrische fiets dat de prestaties ervan beïnvloedt. In dit artikel bespreken we de verschillende soorten koppelsensoren en leggen we uit hoe je ze kunt installeren en vervangen. We geven ook aanwijzingen om mogelijke problemen met de koppelsensor te herkennen. Als je zelf technisch onderlegd bent, kun je de sensor van je elektrische fiets vervangen. Raadpleeg anders een specialist voor hulp.

Problemen met de koppelsensor herkennenProblemen met de koppelsensor herkennen

Om de werking van de koppelsensor te testen, heb je speciaal gereedschap nodig om de reactie van de sensor op druk te meten. Er zijn echter ook aanwijzingen voor mogelijke storingen:

1. Langzame start van de fiets

Een goed functionerende koppelsensor zorgt voor directe ondersteuning van de motor wanneer je begint te trappen. Merk je vertraging in de beweging van je elektrische fiets, dan is de sensor mogelijk niet correct afgesteld.

2. Plotselinge stop

Als je tijdens het trappen merkt dat de e-bike tijdelijk stopt, kan dit duiden op een probleem met de koppelsensor. Het signaal wordt mogelijk niet verzonden.

3. Luidheid van de motor

Een constante toename van het geluid van de motor bij gemiddelde of lage snelheden kan wijzen op een niet goed functionerende koppelsensor. Dit betekent dat de motor harder moet werken dan nodig is.

Belangrijkste soorten koppelsensoren voor E-bikes

Over het algemeen zijn er twee soorten koppelsensoren voor e-bikes:

1. Achterste koppelsensor (spanningsmetersensor)

Deze sensor meet de druk op het pedaal en stuurt op basis daarvan een signaal naar de motor om de benodigde hoeveelheid kracht te leveren.

2. Trapassensor (hall-effectsensor)

Deze sensor detecteert veranderingen in het magnetische veld rond de metalen assen tussen de cranks en zet deze om in een spanningssignaal. Dit signaal wordt vervolgens naar de regeleenheid gestuurd.

Voor een optimale rijervaring werken kwalitatief hoogwaardige elektrische fietsen vaak met beide sensoren. De koppelsensor is actief bij snelheden onder de 16 km/u, terwijl het cadanssensorsysteem de controle overneemt bij hogere snelheden. Hierdoor kun je efficiënt met je energie omgaan en gemakkelijk krachtigere ondersteuning ervaren.

Vervangen van de koppelsensor

Als je technische kennis hebt, kun je zelf de sensor van je elektrische fiets vervangen. Hier volgen de stappen voor het vervangen van de koppelsensor, afhankelijk van het type:

Achterste koppelsensor (rekstrooksensor)

  • Verwijder het achterwiel en de batterij.
  • Maak de derailleur los en plaats deze voorzichtig om verkeerde uitlijning te voorkomen.
  • Draai de drie bouten los die de koppelsensor vasthouden.
  • Ontkoppel de oude koppelsensor en plaats de nieuwe sensor.
  • Zorg ervoor dat je de bouten niet te strak aandraait.
  • Zet de derailleur weer vast en plaats het achterwiel terug.

Trapassensor (hall-effectsensor)

  • Verwijder de batterij.
  • Gebruik gereedschap om de linker crank en de ketting blad set te verwijderen.
  • Verwijder de rechter crank en de trapas met het juiste gereedschap.
  • Maak de nieuwe koppelsensor los en installeer deze volgens de instructies.
  • Plaats alle onderdelen weer terug in de omgekeerde volgorde.

Na het installeren van de nieuwe koppelsensor is het belangrijk om de instellingen te controleren. Ga naar de PAS-instellingen op het display van de controller en zorg ervoor dat de spanning zonder gebruik van het pedaal 1,5 volt is. Controleer ook of de kabel correct is aangesloten.  Voor meer gedetailleerde instructies en technische informatie, raadpleeg een specialist.