Hoe lang duurt het voordat je een elektrische auto eruit hebt?


De toekomst van onze auto’s is zonder twijfel elektrisch rijden. Daar zitten natuurlijk nog wel wat kosten aan verbonden. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je je investering in een elektrische auto eruit hebt?

Drie types elektrische auto’s

Er zijn drie verschillende soorten elektrische auto’s beschikbaar: volledig elektrisch, plug-in hybride en range extender. De auto die volledig elektrisch is, rijdt alleen maar op stroom. De auto stoot geen schadelijke stoffen af tijdens het rijden en tanken hoeft ook niet met deze auto.

Een hybride auto is een auto die zowel een elektromotor heeft als een brandstofmotor. Men rijdt vaak eerst op de elektromotor en als deze leeg is, gaan ze over op de brandstoftank. De auto moet dus nog steeds tanken, maar hoe vaker je op de elektromotor rijdt, des te milieuvriendelijker.

Een elektrische auto met een range extender rijdt ook volledig op stroom, maar is toch anders dan de volledig elektrische auto. Het verschil tussen de twee is dat er ook een brandstofmotor aanwezig is. Deze motor wordt echter niet gebruikt om de wielen aan te drijven, maar deze laadt de elektromotor op wanneer de stroom dreigt op te raken. Daardoor kan deze auto langere afstanden overbruggen dan de volledige elektrische auto. Het nadeel is wel dat er brandstof getankt moet worden om deze functie te laten werken.

Autoverzekering

Ook voor het rijden van een elektrische auto is een autoverzekering een must. Je hebt weliswaar minder onderhoudskosten, maar er kan altijd iets kapot gaan en een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kan het beste je autoverzekering vergelijken om te kijken hoeveel er gaat veranderen, mocht je een elektrische auto willen aanschaffen.

Hoe duur is elektrisch rijden?

De ANWB zegt dat elektrisch rijden duurder is dan rijden op benzine. De kosten per kilometer komen voor een benzineauto uit op 50,6 cent per kilometer. Dat is het gemiddelde van 15.000 kilometer per jaar gedurende vier jaar. Voor een elektrische auto komen die kosten uit op 55,9 cent per kilometer. Voor deze berekening heeft de ANWB een gemiddelde elektrische auto genomen. Het gaat hier om de totale autokosten waaronder ook onderhoud en aanschaf vallen. Je kan de kosten voor jouw auto ook exact berekenen en kijken hoeveel jij verbruikt.

Het thuis opladen van je auto is natuurlijk goedkoper dan dat bij laadpalen van tankstations en het is zeker goedkoper dan de tank volgooien met benzine. Ook liggen de onderhoudskosten van een elektrische auto vaak lager. Zeker als je de auto voor een langere tijd kan gebruiken.

De aanschaf van een elektrische auto is iets duurder dan een auto die op benzine rijdt. Daarom is het doel om in 2050 alleen nog maar elektrisch te rijden misschien wat ambitieus. Tegen die tijd moet iedereen het wel kunnen betalen willen ze de doelstelling kunnen halen.

Oplaadkosten

In Nederland ligt het gemiddelde laadtarief tussen de 0,22 en 0,35 cent per kWh. Stel je voor dat je een lege accu hebt en een auto van 12 kWh vermogen. De auto kan dan tussen de 60 en 80 kilometer rijden op een laadbeurt. In dit geval kost het opladen ongeveer 12 x 0,22 = €2,64. Dan is het stroomverbruik per kilometer ongeveer 0,03 cent.

Om de vergelijking met een benzine auto te maken kijken we naar de totaalkosten over een jaar. Stel dat je je auto altijd bij een publiek oplaadpunt aan de lader zet, dan kost dat 2.550 kWh x 0,35 cent. Dat is 892,50 euro aan stroomkosten per jaar. Reken je dezelfde waardes voor een benzineauto en ga je uit van 15.000 kilometer per jaar moet deze wel erg zuinig rijden. De benzine prijs ligt op 1,669 euro per liter, daarvoor zou de auto 1 op 28 moeten kunnen rijden om de oplaadkosten eruit te halen. Vrij onrealistisch. Bij een dieselauto moet je 1 op 24 rijden om de oplaadkosten te kunnen evenaren.

Nadelen

Er zijn natuurlijk ook aardig wat nadelen op het gebied van elektrisch rijden. Met name het stressgevoel tijdens het rijden wordt vaak gebruikt als reden om niet een volledig elektrische auto aan te schaffen. Het beperkte aantal laadpalen in Nederland en in Europa is nog een punt van verbetering. De auto kan op dit moment nog maximaal 200 tot 300 kilometer rijden zonder op de weg stil te komen staan. De infrastructuur is nog niet gemaakt voor elektrisch rijden, maar richting 2030 zal ook dit worden verbeterd.

De toekomst

Hoe gaat de toekomst van elektrisch rijden er dan uitzien? De overheid wil dat er vanaf het jaar 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkocht worden. Tot die tijd kunnen er ook nog andere auto’s verkocht worden, maar vanaf 2030 heb je eigenlijk geen keus meer. Alleen nog keus in het soort elektrische auto. Gelukkig hebben alle grote automerken al elektrische auto’s op de markt en stijgt dat aanbod nog steeds.