Het belang van communiceren
Of het nou via handen en voeten gaat, via gesproken taal of online: we zijn de hele dag aan het communiceren. Al sinds mensenheugenis is dit de manier waarop we overleven. In deze blog alles over het belang van communicatie.
Geschiedenis
Als communicatieprofessional of medewerker van een winkel zijn we constant bezig met duidelijk maken wat onze wensen zijn (of juist niet). Communiceren is in ieder geval zo oud als de mensheid zelf. Vanaf het allereerste begin hebben mensen verschillende methoden gebruikt om te communiceren, waaronder gebarentaal, klanktaal en tekeningen.
Naarmate de beschaving zich ontwikkelde, werd communicatie steeds belangrijker. In het oude Egypte gebruikten ze hiërogliefen om informatie te verzenden, terwijl de oude Grieken juist boeken schreven om kennis te bewaren en over te dragen.
Wat verderop in de geschiedenis, bracht de uitvinding van het internet in de jaren ’90 een revolutie teweeg. Informatie werd ineens wereldwijd toegankelijk. Vandaag de dag blijft de technologie eveneens evolueren, waardoor communicatie sneller, efficiënter en toegankelijker is geworden dan ooit tevoren. Manieren waarop wordt gecommuniceerd, worden steeds uitgebreider.
Bedrijfsleven
Eén van de plekken waarop goede communicatie key is, is het bedrijfsleven. Het is nodig om informatie over te dragen, ideeën uit te wisselen en doelen te bereiken. Slechte communicatie kan leiden tot misverstanden, vertragingen en fouten. Onnodige kosten en reputatieschade voor het bedrijf, worden natuurlijk het liefst vermeden.
Daarom zijn er binnen grote bedrijven verschillende professionals aanwezig die hier strak het oog op hebben. Denk bijvoorbeeld aan een interne specialist. Deze professional richt zich op het bevorderen van de communicatie binnen het bedrijf. Hij of zij zorgt ervoor dat de medewerkers goed geïnformeerd zijn over de doelstellingen van het bedrijf, de veranderingen in beleid en de verschillende programma’s en initiatieven die worden uitgerold. Deze specialist is geregeld betrokken bij het ontwikkelen van interne communicatiemiddelen, zoals nieuwsbrieven en sociale media-platforms.
Zelf aan de slag
Misschien heb jij wel een passie voor alles dat met communicatie te maken heeft. Je kan in dit geval zeker van je hobby je werk maken. Er bestaan hiervoor namelijk specifieke opleidingen, zoals een hbo bachelor Communicatie en een master communicatie. Deze personen hebben geregeld dezelfde vaardigheden, waar ze in uitblinken, zoals:
- Luistervaardigheid: effectieve communicatie gaat niet alleen over spreken, maar ook over luisteren
- Presentatie vaardigheid: essentieel voor het overtuigen van anderen en het delen van ideeën.
- Overtuiging: de manier waarop je iets zegt is net zo belangrijk als wat je zegt.
- Technologisch inzicht: gezien de snelle veranderingen in deze tijd, is technologisch inzicht geen inzicht. Met de modernste technieken zorgt een professional voor optimale communicatie (binnen een bedrijf).
Communicatie is een dus essentieel. Het speelt een belangrijke rol in het onderhouden en opbouwen van relaties. Effectieve communicatie binnen een bedrijf, draagt bij aan een goede bedrijfsvoering en kan helpen om problemen en conflicten te verminderen of te voorkomen. Het is belangrijk voor bedrijven om te investeren in communicatieprofessionals en -middelen. Als professional zorg je er zelf voor dat boodschappen op een duidelijke en consistente manier worden overgebracht.