
5 tips voor het slim managen van vakantiekrachten
Voor veel ondernemers is de zomer de drukste periode. Dan is het mooi weer en veel mensen hebben vakantie: Nederland gaat massaal naar buiten, shoppen en ontspannen! Dat betekent voor veel bedrijven in bijvoorbeeld de horeca, retail en leisure dat ze in de zomer regelmatig vakantiekrachten of seizoen medewerkers aantrekken. Zulke medewerkers ondersteunen je vaste medewerkers, helpen met het opvangen van extra gasten/bezoekers/klanten en komen aan de klusjes toe die anders te lang zouden blijven liggen. Vakantiekrachten leveren je dus vaak veel op! Maar ze kosten je ook vaak veel tijd.. Daarom verzamelden we in dit artikel 5 tips, waarmee je je vakantiekrachten slim kunt managen. Zo haal je het beste uit je tijdelijke versterking, en halen zij het meeste plezier uit hun werk!
- Zorg dat alles klaarstaat voor de eerste werkdag
Je vakantiekrachten zijn vaak maar enkele weken of maanden in dienst, dus je wil natuurlijk dat ze zo snel mogelijk aan de slag kunnen. Zorg daarom dat vóórdat ze beginnen alles wat ze nodig hebben voor hun werk klaar staat: een computer, iPad kassasysteem om alles inzichtelijk te hebben, telefoon, inwerkhandboek, handleiding kassasysteem voor in de horeca, you name it. Zo voorkom je dat tijdelijke medewerkers de eerste dag/dagen onnodig tijd verdoen omdat ze moeten wachten op hulp/input van collega’s die er dan net geen tijd voor hebben.
- Stel een vaste begeleider aan
Na een kort inwerktraject moeten vakantiekrachten meestal zelfstandig aan de slag, maar in de praktijk lopen ze toch vaak tegen onbekende situaties aan waarvoor ze meer informatie nodig hebben. Dan is het fijn als ze een vaste begeleider/collega hebben waaraan ze dit soort dingen kunnen vragen zodat je vakantiekrachten daarna snel weer door kunnen. Kies hiervoor een toegankelijke collega met ervaring in het begeleiden van anderen, en zorg ervoor dat deze ook van de coachende rol op de hoogte is.
- Betrek tijdelijke krachten bij je bedrijfscultuur
Stel je tijdelijke of vakantiekrachten aan alle andere medewerkers voor, leg goed uit hoe er bij jullie wordt gewerkt en wat er van hem of haar verwacht wordt. Lunchen jullie normaal samen, nodig de vakantiekrachten daar dan natuurlijk ook voor uit. Datzelfde geldt voor vrijdagmiddagborrels of bedrijfsuitjes. Krijgt je team een beloning of cadeau, neem waar mogelijk dan ook de vakantiekracht hierin mee. Zo voelen ze zich écht onderdeel van je bedrijf en je team, bouw je loyaliteit en zullen ze ook een volgende keer weer graag bij je komen werken. Bovendien zorgen ze dan in hun netwerk weer voor extra positieve mond-tot-mondreclame.
- Betaal een eerlijk salaris
Zeker bij de jongere generaties is salaris niet hun belangrijkste motivatie, maar een eerlijk salaris vindt eigenlijk iedereen van belang. Ga waar mogelijk altijd voor marktconform, en als het kan zelfs daar wat boven. Zo trek je meer sollicitanten en kun je beter kiezen welke mensen bij jouw zaak passen.
- Vraag om feedback
Vraag niet alleen je vaste teamleden regelmatig om feedback, maar óók tijdelijke krachten. Zij zijn vaak in staat meer objectief/ heel anders naar zaken te kijken dan het vaste team en komen misschien wel met kritiekpunten of tips waar je zelf nooit bij stil had gestaan. Soms kun je hierdoor waardevolle verbeterpunten doorvoeren waar je hele zaak baat bij heeft!