Zo bescherm jij je bedrijf tegen beroepsaansprakelijkheid
De meeste bedrijven hebben een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt zaak- en persoonsschade, maar biedt geen uitkomst bij schade door een beroepsfout. Geef je advies, heb je een belangrijke stem in grote projecten of maak je berekeningen? Dan is de kans op een beroepsfout behoorlijk groot. Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan, vertellen wij je hier hoe jij je bedrijf beschermt tegen beroepsaansprakelijkheid.
Sluit een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af
Als jouw bedrijf diensten verleent, is de kans op beroepsfouten een stuk groter dan wanneer je fysiek werk levert. Vandaar dat dienstverlenende bedrijven een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vaak uitbreiden met beroepsaansprakelijkheid. Je verzekert je bedrijf hiermee ook voor de hoge kosten die een beroepsfout met zich meebrengt. Geef je verkeerd advies of maak je een vergissing? Dan hoef je de kosten niet uit eigen zak te betalen. Je verzekeraar vergoedt de schade namelijk als je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering hebt.
Verzeker jij je voor beroepsaansprakelijkheid? Dan ben je niet alleen verzekerd voor de (financiële) schade die het gevolg is van een beroepsfout. Ook verlies van documenten die jij in je beheer hebt valt namelijk binnen de dekking van deze verzekering. Je bent zelfs verzekerd voor de kosten die je maakt als iemand je onterecht aansprakelijk stelt voor schade. Schade door opzet of roekeloosheid en schade door een vermogensdelict valt buiten de dekking van deze aanvullende verzekering.
Leid je medewerkers goed op
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt je weliswaar tegen beroepsfouten, maar je kunt zelf ook het nodige doen om de kans op dergelijke fouten te verkleinen. Heb je personeel in dienst? Zorg er dan voor dat je medewerkers over de benodigde kennis beschikken. Het kan bovendien geen kwaad om de kennis van je personeel uit te breiden. Organiseer daarom met enige regelmaat een training of cursus voor hen. Hierdoor verbeter je niet alleen je dienstverlening, maar verklein je ook de kans op beroepsfouten. Kortom: een win-winsituatie voor jou als ondernemer.
Maak duidelijke afspraken met klanten
Wie de kans op een beroepsfout wil verkleinen, doet er goed aan om ook aandacht te besteden aan de contracten met klanten. Vermeld hierin niet alleen prijsafspraken, maar benoem ook waar je precies verantwoordelijk voor bent en leg verwachtingen vast. Neem ook beperkingen op het gebied van aansprakelijkheid op in je contracten. Hierdoor kun je altijd terugvallen op het contract als er onenigheid ontstaat over aansprakelijkheid.
Heb ik een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig?
Omdat een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering duurder wordt als je deze uitbreidt met beroepsaansprakelijkheid, vraag jij je misschien af of dit nodig is. Dit hangt af van het beroep dat je beoefent. Voor sommige beroepen is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering namelijk verplicht, zoals voor architecten, boekhouders en advocaten. Beoefen je een ander beroep? Denk dan niet direct dat je deze verzekering niet nodig hebt. Voor juridische, technische, adviserende en financiële beroepen wordt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering namelijk ook aangeraden.