5 tips voor pakketten versturen als webshopeigenaar


Verkoop je producten? Dan kun je natuurlijk niet achterblijven met een webshop! Steeds meer producten worden online gekocht, wat ook betekent dat er steeds meer webshops zijn. De verzending van pakketten is een belangrijk onderwerp voor de webshopeigenaar. Hoe doe je dit nu zo goed en efficiënt mogelijk? Dit zijn onze tips.

Kwalitatieve materialen

Het is essentieel dat pakketjes in complete staat aankomen bij de ontvanger. Anders kun je immers direct een retour verwachten, wat niet de wens is. Zorg daarom dat je de pakketjes op de juiste manier verstuurt. Let er bij dozen kopen op dat de materialen sterk zijn. Een verzenddoos moet namelijk tegen een stootje kunnen! De doos legt immers een flinke route af, waarbij het pakketje net zo mooi moet aankomen als dat het is verstuurd. Pak je producten daarom in met stevige kartonnen dozen. Let daarbij op de dikte: met name een kartonnen doos met dubbele golf is extra stevig.

Juiste afmetingen

Kijk niet alleen naar de kwaliteit van de verzenddoos, maar ook naar de afmetingen. Dit telt namelijk net zo goed mee! Als je een product in een (veel) te grote doos inpakt, schuift het heen en weer tijdens de reis. Dat kan een product alsnog beschadigen, al is de doos nog zo stevig. Een te krappe verzenddoos is ook niet wenselijk, omdat het product hier niet lekker in past. Ga daarom op zoek naar dozen waar je producten precies in passen. Dit kan per product in je webshop verschillen: haal in dat geval verzenddozen in meerdere maten in huis.

Verken de verzendopties

Je kunt pakketten op meerdere manieren verzenden. Gebruik in ieder geval altijd postdozen, die speciaal zijn gemaakt voor verzending. Zo’n doos is stevig en kreukt bijna niet. Qua formaat kies je uit een normale postdoos of een brievenbusdoos. Een brievenbusdoos is ideaal voor kleinere pakketjes: de verzending hiervan is goedkoper en de ontvanger hoeft niet thuis te zijn om het aan te nemen. Maar als het niet past in een brievenbuspakketje, kies je voor een gewone verzenddoos. Verken hierbij de verzendopties die je hebt. Welk postbedrijf kies je voor het versturen van de pakketten? Dit heb je natuurlijk zelf voor het zeggen. Maak daarom zeker gebruik van het beschikbare aanbod. De afmetingen, het volume en het gewicht van het pakket tellen mee om tot de verzendkosten te komen. De klant wil het pakket in ieder geval zo snel mogelijk ontvangen, voor een zo laag mogelijke prijs. Houd dat altijd in je achterhoofd! Maak je de verzendkosten (te) hoog? Dan ben je klanten al snel kwijt. Daarom bieden veel webshops een gratis verzending aan, vaak vanaf een bepaalde bestelprijs.

Stijlvolle aankleding

Een andere manier om de ontvanger, oftewel je klant, blij te maken? Pak je pakket stijlvol in! Je kunt het product gewoon zo in de doos stoppen zonder poespas, maar het is leuker om er iets van te maken. Pak het product in met cadeaupapier of ander sierlijk materiaal. Doe er een lint of strik omheen. En stop er een kaartje bij, waarop je de ontvanger bijvoorbeeld veel plezier wenst met het product. Je kunt er ook een kortingskaartje in stoppen, zodat diegene de volgende keer extra voordelig bij jou shopt. Ook de verzenddoos kun je stylen, met je logo erop. Dat valt meteen op!

Gemak bij verzending

Je kunt pakketten zelf afgeven bij het postkantoor of een andere verzendlocatie. Zeker als je webshop (nog) niet zo groot is, is dat makkelijk om te doen. Het verzendlabel maak je thuis alvast aan, of maken ze ter plekke voor je aan bij het verzenden. Maar als je wilt opschalen, kun je toch beter voor meer gemak kiezen! Zo hoef je niet iedere keer zelf naar het postkantoor toe. Je kunt pakketten ook laten ophalen bij je huis- of bedrijfsadres. Print de verzendlabels dan zelf: dit kun je automatiseren om tijd te besparen. Ga je veel pakketten versturen? Onderhandel dan ook over de zakelijke verzendprijs met de vervoerder.

Verken de vele opties die je hebt bij het versturen van pakketten! Zo verzend je je producten zo voordelig en efficiënt mogelijk. Vergeet niet om ook je retourproces te optimaliseren: dat is nog een belangrijke laatste tip.