3 tips voor het verbeteren van de klantenservice


De klant is koning. Dat zou moeten gelden voor elk bedrijf. Toch lijken sommige bedrijven nog wel de nodige steekjes te laten vallen. De achterliggende gedachte is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als het klinkt. Je behandelt de klant simpelweg ook zoals jij zou willen worden behandeld. Hierbij hoort ook een goede klantenservice. Merk jij dat jouw bedrijf ook nog wel het nodige kan verbeteren als het gaat om de klantenservice? Maar heb je geen idee hoe je dit aan moet pakken? Maak dan gebruik van de volgende drie eenvoudige tips en merk direct resultaat.

1.      Wees overal en altijd bereikbaar

We leven in een digitale samenleving. Mensen kunnen 24/7 met elkaar in contact staan. Het zou dan ook vreemd zijn als jouw klantenservice enkel van 9-5 op werkdagen draait. Tegenwoordig moet je overal en altijd bereikbaar zijn. Of in elk geval kanalen aanbieden, waardoor mensen in elk geval met hun vragen terecht kunnen. Het is dan ook slim om eens contact te leggen met een service provider. Samen met deze provider leg je de verbindingen die nodig zijn om het contact te behouden en klanten verschillende mogelijkheden te bieden om je te vinden.

Wist je dat je tegenwoordig zelfs een complete telefooncentrale thuis aan kan leggen? Dat betekent dat je niet direct op kantoor hoeft te zijn om telefoontjes te beantwoorden. Alles wordt in één keer doorgestuurd naar je privételefoon. Zo kan je thuis, onderweg en op het werk doorwerken. Overal en altijd beschikbaar om vragen en klachten te behandelen.

2.      Maak je beloftes waar

Hoe vaak wordt er wel niet gestrooid met allerlei verschillende beloftes om de klant binnen te halen? Hierdoor nemen de verwachtingen alsmaar toe en zullen klanten eerder geneigd zijn om (opnieuw) voor jouw bedrijf te kiezen. Kassa! Tenminste, dat geldt voor het bedrijf. Maar dan moet je het natuurlijk nog wel waar maken. Helaas gaat dit nog wel eens mis. Het komt nog al te vaak voor dat er beloftes worden gemaakt die vervolgens niet worden nagekomen. Dit levert niet alleen heel veel frustraties, maar ook nog eens een enorme slechte naam op. Als dit jouw imago bedoezeld, kan dit een dreun zijn die je nog heel lang blijft voelen. Bouw een vertrouwensband op, laat zien dat je er voor hen bent en meent wat je zegt. Een goede naam is alles nu de concurrentie steeds meer moordend wordt.

3.      De klant heeft altijd gelijk

Dat is soms lastig. Dat geven we maar wat graag toe. Soms komen klanten met klachten waar je het simpelweg niet mee eens bent. Waarvan je weet dat ze niet terecht zijn. Dan kan het vervolgens ook heel verleidelijk zijn om een negatieve respons op die klant te geven. Bedenk echter goed dat dit je naam niet ten goede komt. De klant heeft namelijk altijd gelijk. Geef altijd toe als je hun verwachtingen niet bent nagekomen en ga op zoek naar een geschikte oplossing waarbij beide partijen worden geholpen. Je stopt pas wanneer iedereen tevreden is.