Instagram-meisjes: van internetmodel naar internetprostitué

ig1

Instagram is een sociaal medium en tevens een van de populairste websites ter wereld. Het concept lijkt enigszins op Facebook en Twitter, alleen richt Instagram zich met name op het verspreiden van foto’s en video’s. Social media, maar ook websites zoals YouTube, hebben een geheel alternatief medialandschap gecreëerd, waar de traditionele media weinig tot geen invloed op hebben. De nieuwe media beschikken over eigen nieuwsvoorziening, doelgroepen en beroemdheden. Voor Instagram is dit niet anders.

Een fenomeen dat de afgelopen jaren steeds zichtbaarder is geworden zijn de zogenaamde Instagram-meisjes. Het betreft veelal jonge, aantrekkelijke vrouwen die met uitdagende foto’s grote groepen fans weten aan te trekken; sommige Instagram-meisjes hebben wel honderdduizenden volgers. Dit fenomeen lijkt op het eerste gezicht relatief onschuldig, maar niets is minder waar. Achter het masker van het sexy internetmodel gaat vaak een wereld schuil van geldzucht, prostitutie en vernedering.

De website TagTheSponsor staat geheel in het teken van de ontmaskering van Instagram-meisjes. Op de website vraagt men zich terecht af hoe jonge meiden – die doorgaans niet bekend staan om hun hoge opleiding of significante werkervaring – toch bovengemiddeld luxe levens leiden. Veel foto’s op hun Instagram-accounts tonen tropische stranden, dure auto’s of villa’s met zwembaden. Gezien de grote schare fans van de vrouwen is het aannemelijk dat zij een of andere aanbidder of suikeroom hebben weten te strikken. In zekere zin is dit waar, maar we beseffen ons echter niet dat de vrouwen zich verlagen tot de grootste perversiteiten denkbaar.

ig2

Op de website TagTheSponsor worden de suikerooms “sponsors” genoemd. De sponsoren zijn rijke mannen die over het algemeen in drie categorieën kunnen worden opgedeeld. Het gaat hier dikwijls om CEO’s van grote bedrijven, een sjeik uit de Golfregio, of een topsporter. De sponsors benaderen de meisjes vaak online en doen hen vervolgens een aanbod om tegen een erg hoge vergoeding als “gastvrouw” tewerkgesteld te worden op privéfeesten. Zodra de vrouw hiermee instemt, biedt men meer geld voor het dragen van spannende kleding. Iedereen weet ondertussen dat er wordt toegewerkt naar een aanbod voor seks tegen een royale vergoeding.

Daar blijft het echter niet bij. Sommige klanten – die zich hoofdzakelijk bevinden in de Golfregio – bieden hoge vergoedingen voor de meest verwerpelijke seksuele handelingen denkbaar. Vele vrouwen zijn bereid naar de Golfstaten te vliegen en hun lichaam te verkopen voor seks met meerdere mannen tegelijk, anaal, bestialiteit, of zelfs seks waarbij braaksel, urine of uitwerpselen in het spel zijn. Alles is mogelijk, zo lang de juiste prijs maar wordt betaald.

Door zich voor te doen als rijke zakenmannen weet TagTheSponsor talloze Instagram-meisjes te ontmaskeren. Na een betrekkelijk korte introductie verandert al snel het gespreksonderwerp en stuurt men aan op seks voor geld. Verblind door de hoge compensatie – evenals ervaringen met eerdere “tripjes” – delen de Instagram-beroemdheden gewillig naaktfoto’s, hun persoonlijke contactinformatie en zelfs hun paspoortgegevens. Naast TagTheSponsor zijn er nog talloze andere voorbeelden die uitwijzen dat veel Instagram-meisjes niets meer zijn dan prostituees.

Het is overigens een publiek geheim dat zakenmannen en leden van de adellijke stand afkomstig uit de Golfregio geobsedeerd zijn door drank, drugs en seks, ondanks het feit dat hun religie dit ten strengste verbiedt. Zo zijn er alleen al in Dubai ruim 30.000 vrouwen in de prostitutie werkzaam, waarvan een substantieel gedeelte afkomstig is uit westerse landen. Verder zou de Saudische Prins Abdulaziz bin Nasir al Saud zijn homoseksuele seksslaaf Bandar Abdulaziz – na dagenlang fysiek en seksueel misbruik – in een dronken bui hebben doodgeslagen. Hoewel veel vrouwen van deze extreme voorbeelden op de hoogte zijn, belet dit hen niet om toch op het vliegtuig te stappen; hun zielen zijn immers al verkocht.

ig3

En wat te denken van het Nederlandse meisje Laura de Bije? Enkele weken geleden werd zij uitgebreid in de media behandeld nadat zij door de autoriteiten in Qatar was gearresteerd op verdenking van prostitutie. Laura verklaarde zelf verkracht te zijn, waarna heel feministisch Nederland zonder te aarzelen haar verhaal geloofde.

Toch begon de geloofwaardigheid van Laura al vrij snel barsten te vertonen. Allereerst had zij haar moeder verteld op vakantie te gaan naar Frankrijk, om vervolgens met een vriendin naar Qatar te vliegen. De man die Laura beschuldigt van verkrachting beweerde voor de seks te hebben betaald. Ook heeft zij haar arrestatie wekenlang voor haar familie en vrienden verborgen gehouden. Waarom? En waarom reizen twee jonge vrouwen alleen naar een land als Qatar? Als alleenstaande, westerse jonge vrouw is een streng islamitisch land nou niet het eerste dat bij ons op komt als vakantiebestemming. Tenzij er natuurlijk meer aan de hand was.

Het fenomeen rondom de Instagram-modellen is een zorgwekkende ontwikkeling die ernstig uit de hand dreigt te lopen. In de eerste plaats omdat de media hen een speciaal podium bieden. Daarnaast omdat deze meiden als voorbeeld dienen voor een nieuwe generatie jonge, onzekere meisjes. De alles-moet-maar-kunnen-mentaliteit heeft er toe geleid dat ouders geen idee hebben wat hun kinderen uitspoken. Meiden – waarvan sommigen nog amper achttien jaar – zijn klaarblijkelijk bereid de halve wereld over te vliegen, om vervolgens hun lichaam te verkopen. Instagram vormt hiervoor het ideale platform.

Bronnen foto’s: Return of Kings

Reacties

Bart Bohemen

De heer Bohemen heeft een uitgebreide kennis op het gebied van sociale vraagstukken en verwerkt deze dan ook nauwkeurig in zijn publicaties. Zijn vakgebied omvat onder meer socio-economische en demografische ontwikkelingen in Europees verband.

Geef een reactie